Co s kolem před první jarní vyjížďkou?

Z polí a luk slezly už i ty poslední zbytky sněhu a na stromech se objevují první květy. Nejednoho přitom napadne po zimě vytáhnout ze sklepa či garáže své zazimované kolo a vydat se na projížďku, aby se na léto dostal opět do formy a nasál přitom do plic teplý jarní vzduch.Návod

Než však usedneme za řídítka a vydáme se s chutí do přírody pozorovat krásy jara, měli bychom svému bicyklu věnovat alespoň krátký čas a zkontrolovat ho. Taková jarní revize kola je snadno zvládnutelná i v domácím prostředí a není proto vůbec nutné dávat ho hned do drahých, ze začátku sezóny stejně naprosto přeplněných cykloservisů. Na co je nutné se u kola před první vyjížďkou zaměřit, to si shrneme v následujících bodech:

  1. Pláště/duše
    Přes zimu, kdy kolo nepoužíváme, se doporučuje mít jej pověšené a ideální je také vypustit vzduch z duší. Ať už se touto radou řídíme, nebo kolo necháme jen tak stát v koutě, je nezbytné jako první vzít pumpičku a nahustit kola na doporučený tlak uvedený po straně každého pláště. Věřte, že i když kola byla na podzim řádně dofouknuta, málokdy takto vydrží až do jara. Následuje prohlédnutí plášťů, kdy kontrolujeme především dvě věci. Jednak mírů jejich sjetí, kdy za kritický se považuje stav, kdy uvidíme jakýkoli drátek či tkaninu náležející kostře pláště, a jednak fyzické poškození, kdy se zaměříme na trhliny či výraznější praskliny ať už v oblasti vzorku nebo po stranách. Při nalezení některé z uvedených závad raději nevyjíždíme a pláště rovnou vyměníme za nové.
  2. Výplet kol
    U kol prohlédneme především výplet špic, což je kvůli bezpečnosti jeden z nejdůležitějšíc h kroků při jarní revizi kola. Pokud je některý drát na první pohled pokřivený či prasklý, jediné řešení je oprava v odborném servise. Co už může být skrytější závadou, nikoli však méně nebezpečnou, je špatné uchycení špic na obvodu a ve středu kola. Toto zkontrolujeme jednoduše tak, že prsty projdeme všechny špice na jejich koncích. Neměla by v nich být vůle, ani by neměly vyluzovat jakékoli praskání či skřípání.
  3. Ráfky
    Pozor bychom si měli dát rovněž na praskliny na samotném ráfku a na to, zda ráfek nemá osmu. Tedy jestli se točí rovně jak má nebo sebou „hází“ do stran. Často se nám přitom může stát, že se lekneme škubajícího roztočeného kola a chybu budeme hledat na straně ráfku. Je třeba si pozorně všimnout, zda se vychyluje do stran samotný ráfek, nebo pouze nasazený plášť. Druhá varianta bývá naštěstí častější a vyřešitelná opětovným pečlivým nazutím pláště.
  4. Brzdy
    Bez brzd se na kole neobejdeme. Mohou nám zachránit nejen zdraví, ale i život a proto je jejich správná funkčnost samozřejmostí kdykoli se na kole někam vydáme. Stav brzd vyzkoušíme za jízdy, kdy otestujeme postupně přední i zadní brzdu. Páky by se přitom neměly dotýkat až řídítek a zabírat by měly nejlépe v první polovině jejich chodu. Prohlédneme rovněž stav brzdových lanek, v případě hydraulických brzd brzdových hadiček, a opotřebení špalíků (potažmo destiček).
  5. Řetěz
    Jelikož opotřebený řetěz může poškozovat převodníky a pastorky v kazetě a snižovat jejich životnost, je nutné dbát na jeho včasnou výměnu. Natažený řetěz poznáme pomocí šuplery, kdy se zpravidla doporučuje její nastavení na 132mm, následné vložení do článků řetězu a roztažení. Pokud ukáže 133mm a více, je vhodné pořídit řetěz nový. Řetěz pravidelně mažeme k tomu určeným přípravkem.
  6. Řazení, pohon
    Podobně jako u řetězu i v případě přehazovaček a pedálů je vhodné aplikovat na ně v přiměřené míře mazivo a zkontrolovat jejich funkčnost. U klik a středového složení bychom měli dávat pozor na nezdravé zvuky při šlapání, mohlo by se jednat o zničená ložiska.
  7. Upevnění komponentů
    I když poněkud monotónní práce, nesmíme ji před projížďkou podcenit – imbusovým klíčem s citem dotáhneme veškeré šrouby spojující jednotlivé součástky. Možná nás překvapí, kolik z nich bylo až příliš volných. Současně se při tomto kroku podíváme na rychloupínáky držící kola a případně je také utáhneme.